Képzés - mesepszichoMeseműhely

Élmények a “Bevezetés” képzés során

A mesével már maga a képzés is ÉLMÉNY. Inspiratív látni, ahogyan a résztvevők a képzés során gazdagszanak. Ez adja a lendületet a következő képzéshez, és lelkesítést is más kollégáknak.

Egy mese pszichológiai alkalmazását tapasztalják meg, majd értik meg a mesemunka történéseit, végül a felhasználásukhoz egy bevezető forgatókönyvet kapnak a résztvevők. A sajátélményről visszajelzést kérünk. Ebben a mesék hatásáról és a belső munkáról beszédes gondolatokat találni (néhány morzsa az elmúlt évek csoportjaiból):

H.A. 2021 – orvos, pszichoterapeuta

Összességében úgy látom mesét, mint egy … váz, aminek a megtöltése a mi feladatunk, amennyiben a felszíni történéseket engedjük hatni ránk, és merészelünk mélyebbre merítkezni, -amennyire az épp aktuális elhárítási mechanizmusaink engedik-, épp ezért sosem fogy ki a mondani/ mutatnivalóból.

Fontos szintézise lett bennem az első két napnak, hogy komplexebben merjek magamra gondolni, …, engedjem meg magamnak, hogy hassanak rám az ősök és töltekezzek az ő kifogyhatatlan bölcsesség-tárházukból.

Köszönöm, hogy ebben részt vehetek és megélhetem azt a felemelő élményt ahogy közvetíted a tudást: nem azt mutatod meg, mit hogyan kell csinálni, hanem milyen lehetőségek vannak, és merre érdemes keresgélni.

 

G.M. 2021 – újságíró, irodalmár

Mivel ez egy teljesen új olvasat, újra megerősítést nyer a sajátélmény nap során szerzett tapasztalatom, hogy tényleg hatalmas ereje van a népmeséknek, újabb és újabb jelentéstartalmakat nyerhetünk ki belőlük.

Ezen kívül pedig nagyon izgalmasnak tartom, hogy ha a csoport tagjai magukban újraolvasták a mesét, szintén újabb és újabb értelmezéseket fedeztek fel benne, ami azt jelenti, hogy teljesen máshova is kerülhetett volna a súlypont a csoportos elemzés során. Aznap az a kilenc, teljesen másból érkező ember mégis úgy hangolódott egymásra, hogy nagyjából ugyanazokat a pontokat érezte kardinálisnak.

 

K.F. 2021 – gyógypedagógus

Bevallom őszintén, elsőre kissé szokatlan volt hallgatni a népmesét, a te előadásodban. Valahogy sokkal nyugodtabb, talán passzívabb és neutrálisabb volt a történet vezetésed, mint amihez korábbról szoktam. Utólag megértettem, hogy miért éreztem ezt… Azt hiszem azért tudott annyira hatni és felkavarni a mese, mert megvolt az a semleges felület, amire kivetíthettem a saját érzéseimet.

L.D. 2021 – pedagógus, irodalom tanár

Az egész sajátélmény napról nagyon pozitív véleményem van. Saját bőrömön tapasztaltam, hogy a meseterápiás módszer mennyire hatékonyan tud működni. Nagyon kellemes meglepetés volt számomra, hogy az egyes feladatok során mennyire kirajzolódtak az érzéseim, lelki állapotom. Úgy érzem a mese által sikerült tükröt tartani magam elé. Örülök neki és energiával tölt fel, hogy megismertem ezt a fajta mesemunkát.

 

M.D. 2021 – pszichológus

Az önreflexióval, mivel ilyen sokat vártam még megszülethetett bennem egy ennél egyetemesebb, minden mesével összefüggő felismerés. Ahogyan gondolkodtam azon, most melyik alakkal jellemezném magam, hirtelen egy felismerés hasított belém: az összes karakter én vagyok, bennem élnek.

 

B.V. 2020. – szakpszichológus

A mese egyik üzenete számomra, hogy mindig van megoldás, csak nyitottnak kell lenni a külső-belső inspirációkra; belső erőt, motivációt adott…  a mély belső munka cselekvésre motiváló hatására hívta fel a figyelmemet – nemcsak tervezünk, hanem kivitelezünk is, melyet a sorsfaktor megsegít.

N.A.Cs.2020 – tanácsadó szakpszichológus

Friss felismerésem végigfutva a leírtakon: nem gondoltam, hogy ilyen sok mindent hoz elő belőlem a mesére reflektálás. Érdemes hosszasan elmerülni a mesemunkában. Értékes és hatékony önismereti módszer lehet annak, aki megdolgozik érte.

R.K. 2020. – gyógypedagógus, állatasszisztált terapeuta

…. mégis azt érzem a mai nap után, hogy fel kell ülnöm arra a lóra és le kell küzdenem az akadályokat. Nem szabad megijednem a hangoktól, amik fenyegetnek, oda kell vágtatnom, ahol a repülő fa lebeg, a szóló madár énekel és kibuggyan a sziklából az eleven víz, s meg kell szereznem őket, mert csak így lesz esélyünk arra-nem csak nekem, hanem testvéreimnek és az ő gyermekeiknek is, hogy megtörjük a több generációt sújtó átkot.

T.É.2020 – szociális munkás, gyászfeldolgozás specialista, személyfókuszú tanácsadó, mesemondó

A mesével kapcsolatban nagyon sokat adott a sok női meglátás. Bele lehetett merülni a mesébe, a női szerepkör megérzései által. … Magammal vittem azt az erős felismerést, ahogy ez egy transzgenerációs női mintának az átírásáról szól. Segített megérteni ez a mese, hogy a királynő miért nem szólalt meg, és miért csak tűrt a kalitkában. Segített megérteni azt is, hogy a kimaradt 18 évet nem lehet, és nem kell megbocsátani, mert ez a folyamat nem a megbocsátásról szól. A megértés íveli át a lelki folyamatot az elengedéshez, és tovább lépéshez.

Cs.N. 2020 – szociális munkás

Az első szavak, amelyek eszembe jutottak a mese után rögtön, az az egység, rend helyreállítása, és valahogy ez a rend a meseműhely végére teljesen megszületett bennem és a mesében is számomra.

A mese egész héten át tovább élt bennem, sokszor felidéztem pillanatokat belőle, azonban a cím felidézésekor mindig hátborzongató érzés fogott el, hogy lehet így tenni gyerekekkel. Ez jól párhuzamba állítható a hivatásommal,… … A meseműhelyről a királylány bátorságát hoztam magammal. Azt az elszántságot, hogy nem ismert félelmet, hogy elindult, és tudta, hogy neki kell beteljesíteni, megteremteni/visszaállítani a rendet. Magam számára ez azt az üzenetet hordozta, hogy Induljak el az úton, amely az enyém, vállaljam a sorsomat, még ha akadályokkal és kihívásokkal teli is.

B.I. 2020 – pszichológus, párterapeuta, művésztterapeuta

A átéltem … azonosulásaim folyamatos váltakozását; hol az édesanya fájdalmát érezve át, hol pedig az újszülöttek árvaságát, magukra maradását. Mindez számomra tisztán visszatükrözi és megjeleníti anyává válásom során – amely az elmúlt éveimet aktívan meghatározó folyamat – átélt érzéseimet. …Ezen túlmenően még a mese végén megjelenő, új rend volt számomra jelentős meseelem; ahogyan a családtagok leültek egy közös asztalhoz és létrejött az az egység, amely látszólag hirtelen, a „semmiből” alakult ki és meglehetősen irreálisnak tűnik. A mesenapot követően azonban egyre inkább megértettem azt, hogy az egész mese, annak minden szenvedése, fájdalma, kihívása, várakozása és mindezek mentén a szereplők fejlődése vezetett el ide.

 

l.H. 2020 – pszichológus, mozgásterapeuta

Fantasztikus volt, ahogy egy mozdulattal helyükre kerültek a kártyák, és ráadásul úgy, hogy az az értelmezés mindenkinek megfelelt, és érzésem szerint pontosabb is volt. … Ez egy jó tapasztalat volt számomra a konfliktuskezelés kapcsán, rámutatott a saját működésemre, de egyben egy utat is mutatott, hogyan is lehetne máshogy csinálni.

M.J. 2020 – drámainstruktor

Az első alkalmon kiszakadtam egy folyamatból, mert megtalált a mese, vagy megtaláltam magamat, de legalábbis magamból valamit a mesében. Maga a mesei élmény s utána a beszélgetés meglepő volt számomra. … Amiket leírtam, még mindig dolgoznak bennem, még mindig keresek kérdéseket és válaszokat, szimbólumokat, gyöngyöket, szeretném, ha még dolgozna bennem tovább ez a mese, az ebből a meséből született saját mesém.

M.A. 2020 – szociális munkás

Mindezidáig úgy véltem ön-reflexív alkat vagyok, akinek nem esik nehezére a visszacsatolás, elmélkedés, átgondolás. A Mesemunka során azonban egy olyan új élményben volt részem, amely azon túl, hogy eszméletlenül elfáradtam benne, még napokig velem volt. Minden nap kicsit másként, más hangsúlyokkal, rácsodálkozásokkal. Ez a sok intenzív gondolat, élmény és érzelem olyannyira megkavart és felkavart, hogy nem igazán tudtam, miként és mit fogok majd tudni leírni belőlük.

Mindent összefoglalva egy nagyon intenzív, érdekes, és nehéz élmény mindez számomra. Még sosem elemeztem ilyen módon mesét. Meglepett, hogy hányféle érzéssel, gondolattal, mögöttes vélt vagy valós tartalommal tudjuk megtölteni.

V.G.2020 – gyógypedagógus

Sajátélmény nap nagyon nagy hatással volt rám és intenzív érzéseket váltott ki belőlem. … Ez a nap rádöbbentett arra, hogy a meséknek milyen nagy szerepük van az elnyomott érzések felszínre hozásában, és hogy milyen jó eszköz arra, hogy azokra a dolgokra helyezze a hangsúlyt, amikkel még foglalkoznom kell, amiken még nem léptem túl, amikre fókuszálnom kell. A meséknek sokkal nagyobb értéke van, mint gondoltam. A következő hetekben szeretném a megválaszolatlan kérdéseimre helyezni a hangsúlyt, hagyom, hogy munkálkodjanak és megérjenek bennem a válaszok.

 

W.Zs.2020 – gyógypedagógus / mentálhigiénés segítő szakember

A közösen töltött első nap végére több felismerés is megszületett bennem. A béke és a megnyugvás érzése

Az első eszencia, ami létre hívódott bennem az intenzív munka folyamán, az önmagammal szembeni megengedésre való odafigyelés. A második esszencia, a türelem. Az új felismerés után mostantól türelmessé válok, hogy passzívan szemlélődő álláspontba helyezkedve viszonyuljak a helyzetekhez, ugyanis belül arra vágyom, hogy elengedhessem most már több helyzetben is az irányítás, aktivitás minőségét, mert igénylem azt, hogy jobb kapcsolatot ápoljak a bennem élő ősi női tudással, amiből most nagyobb szükségem van a megengedőbb, visszavonulóbb, visszatükröző minőségre. Inkább rezonálni szeretnék az engem ért hatásokra. A harmadik esszencia pedig a figyelem, ami olyan értelmezést nyert, hogy amikor másokkal vagyok, úgy tudok minőségben jobban jelen lenni számukra, hogy már a megengedőbb szívemen keresztül nyitok feléjük. Összességében az arra való igény és hajlandóság született meg bennem, hogy az utamat megengedőbb érzésekkel járom mostantól.

 

B.P. 2019 – pszichológus, pszichodráma vezető

Ez a jelenet konkrétan sokkolt a mesehallgatás közben, ez ritkán fordul elő velem (igaz, felnőttként inkább mesélek mesét, mint hallgatok). Nagyon személyes tartalmakat mozgatott meg, fogott össze. Ezeken dolgozom most is, és ez a mese is azt mutatja, hogy haladok.

 

K.É. 2019 – szakpszichológus, művészetterapeuta

Az elmúlt egy hétben a könnyedség érzete az teljes mértékben megjelent a mindennapjaimban, melyet elég aktívan éltem, élem. Amikor küldted a reflexióhoz a gondolatsort akkor tudatosult bennem, és kötöttem össze, hogy milyen könnyed vagyok … Nagyon sokszor érzem azt, hogy az elméleti és gyakorlati tudásomat valahogy össze kellene rázni, rendszerezni. Megmutatni azt, ahol járok, és mit tudok. A mesékről írt elméletedben valami hasonlót olvastam erről, hogy ebben is segíthet a mese.

S.Á. – 2019  mentálhigiénés szakember

Összességében inkább kérdéseket, mint válaszokat kaptam az alkalomtól. Megvilágította (vagy még jobban megvilágította), hogy melyek azok az (elsősorban önismereti) utak, amiket még végig kell járnom, akár elindultam már korábban rajta, akár nem.

 

Sz.M.H.2019 – pszichológus, művészetterapeuta

A tanulság az, hogy időt kell adnom magamnak, elfogadni azt, ahol tartok és azzal dolgozni, amim van. Kezdetben, azt hiszem, szinte mindig vakon dolgozom, és azon keresztül tanulok és tanulok meg látni, amit már elkezdtem felépíteni.  … Összességében sok újdonságot nem hozott a mese feldolgozása. Inkább aláhúzott dolgokat, amiket eddig is tudtam. … mindenképp érdekes élmény volt; megtapasztalni, hogyan találnak rám a mesék, hogyan emelkednek ki a fontos részletek.

2013  Kolozsvár – az első képzés 13 részvevővel – ekkor csak szimbólumterapeutáknak

 H.J. 2013 – klinikai szakpszichológus, szimbólumterapeuta képző

… én már úgy vagyok, hogy nem tudom mi az elmélet és mi a sajátélmény, nekem az elmélet is sajátélménynek számít, ha eleven, mint a te előadásod, és fordítva is a sajátélmény elmélet is, hiszen rögtön átteszem más szintekre is… Múlik a lelkiismeretfurdalásom … szemben. Valahogy átrendeződött bennem a … való viszonyulásom, ez óriási érték. Ez mind előkészületben volt, most világossá vált.

T.M. – pszichológus, szimbólumterapeuta

Talán az önismeret útján felgyorsultam, de akárcsak a király útján sok a kétely, kétkedés, visszanézés, fájdalom, birtoklási vágy, a kitartás is megvan akárcsak a királyban. De az összes próbát még nem álltam ki, keresgélek összevissza néha, a szakmán belül is, keresem még azt, hogy mi az én igazi feladatom a világban. A mesemunka ebben tükör volt és útmutató.

T.M. – pszichológus

Megdöbbentett az a szinkronicitás sorozat, ami az első napok után történt velem. Mintha a mese beélesített és begyorsított volna életeseményt, önismeretet. A mese tényleg koncentrátum.

M.I.E.  – pszichológus, szimbólumterapeuta

Még vagy 2-3 hétig foglalkoztatott a mese, azután már nagyon kezdett halványulni. Szerencsére akkor leírtam magamnak pár gondolatot, ami letisztázódott bennem, hogy van valami köze hozzám. Amire rájöttem most írás közben, hogy van az a kérdésed, hol éreztem a mesét. És én mindig a bőrömön érzem, valahogy mindig azt érzem, hogy az forog kockán.

A képzés részletes leírása itt olvasható.

A Bevezetés előfeltétele a későbbi 3 képzési szakasznak. Sajátélmény hangsúlyú, gyakorlatorientált elmélettel élménydús képzésbe van sűrítve a mese lélektani alkalmazásához szükséges ismeret, tájékozottság.

Regisztrációs felület folyamatosan elérhető, várólistára jelentkezés lehetséges:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe2JSv1KGrXlknDNe0mAu1lnD2OmeptTTqp5vFfhf5SKrEgrw/viewform