Bezártan is szabadon – népmesei segítő képek 1.
Szakmai mesemorzsák az akadályozott helyzethez kapcsolódóan – avagy a belső erőforrások mobilizálása szűkség idején…
Pszichológiai munkában felbukkanhatnak népmesei elemek, ezeknek kifejtése és mélyítése az archetipikus források elérésével kecsegtet. Két példát hívunk ide olyan mesékből, amelyek szövegei elérhetők online. Ezen elindulva ki-ki keressen tovább – csak el ne tévedjen.
A belső erőforrások nagy szerepet kaptak a legtöbb élethelyzetben, szükségünk van rájuk, ezért hozzáférhetővé kell tennünk őket, és idpnként újra-töltenünk. A népmesék közös történetek, de velük együtt gondolkodva saját – egyéni történetekké válhatnak, majd a belső képeket hívó saját mesék élő erő-forrásként működhetnek. A saját olvasatban mindenki saját meseként alkotja újjá a népmese közös narratíváját. Ebben a folyamatban bármelyik mesei kép lehet tükre egy-egy lelki- vagy a környezetben megjelenő külső állapotnak is. Viszont vannak mese-elemek, amik sokkal erőteljesebben hívják, megidézik, leképezik a bezártságban vagy megrekedtségben (elakadtságban) megélt nehézségeket.
Technikai megoldásunk az, hogy személyes beszámoló formájában írunk (az IM képzésben részt vevő hallgatókkal) a választott mese-elemekről. Ezáltal úgy vezetjük az olvasót, mintha egy konkrét esetbe nyerne betekintést. Azt várjuk ettől a módszertani megoldástól, hogy a segítséget közel hozza, és személyessé teszi. Indokolt ez minden olyan helyzetben, amiben az elszigeteltséget és aktivitási nehézséget élünk meg. Az alább idézett a gondolatok és érzések nem egyetlen esetnél jelentek meg, de a mesemunkával kapcsolatos önismereti (!) és képzési sajátélmények során gyakran megfogalmazódtak (kliens élményét szakmai okok miatt ezen a felületen nem jelenítjük meg, ahogyan a rá vezető kérdéseket és a munka vezetésének módját sem jelezzük itt). A gondolatmenetet szakmai együttgondolkodás céljával osztjuk meg, ezért annak csak célzott továbbítását javasoljuk (vagyis nem edukatív – önsegítő írásnak szánjuk).
A meseszövegeket szimbolikus narratívának tekintjük, amelyben a közös jelentésréteget is keressük, de az egyéni értelmezés és érzelmi mobilizálódás az elsődleges. Egy egyéni megélést idézve facilitáljuk az alábbi írásban a mese spontán alkalmazását, egyéni tovább gondolását. Mélyebb, lélektanilag célzottabb alkalmazáshoz ajánlott a mese hatásmechanizmusában jártasan mozogni, mert hívó ereje folytán a népmese nagyon erőteljes eszközzé és sajátos pszichés térré tud válni.
Segítés a szegénységben is –
A sárga hasú kicsi kígyócska
mesében a juhász megmenti a kígyókirály fiának az életét, aki jutalomból adományként képességet ad. Ezzel a képességgel – tudással boldogul a legény. Javasoljuk a szakmai gondolkodás előtt belefeledkezni a mesébe és töltekezni.
https://nepmese.hu/index.php/mesetar/mesek/allatmesek/a-sarga-hasu-kicsi-kigyocska
Lélekrendező mesemunka egy szeletének bemutatása
Eszköztelenségbe megérkezve
Ez a mese elsőre ott érintett meg, hogy olyan szegénynek éreztem magam eszköztelenségemben, mint a szegény juhászlegény. Volt egy szamaram, és időnként én magam is egy nagy szamárnak éreztem magam az új helyzetekben. „Na ezzel kezdjek valamit, bármit” érzés megjelent néhányszor. Ebben az eszköztelennek megélt helyzetben sokszor láttam, hogy „nem egyformán van elrendezve” ez a világ, hogy másoknak könnyebben, jobban megy a haladás – főként most. Még inkább megéltem, hogy nincs, vagy elfogyott, amim van. Mi keresni valóm van a birkák között, egy szamárral?
Bajban vagyok, gödörben, kiáltsak vagy ne?
Gödör a tűzzel, az emésztő tűzzel. Hogy is lehet egy gödörben tűz. A fának készítenek gödröt, és raknak kazlat, hogy csendes tűzzel szénné alakuljon. Amúgy miért lenne gödör és tűz? De ha levegőt kap, felgyorsul, belobban, és nem szén lesz (ami koncentrált energiaforrás), hanem elemészti magát – és mást is. Vajon én is belendítettem olyan érzéseimet, gondolataimat, amit kicsiben segítettek, de ezzel az erővel csak elemésztenek? És mit emésztek még el?
Segíteni ezzel a kevéssel
A mesében kiabál valaki, nem is értem, emberi nyelven beszél, és bajban van. Ülök a semmiben, de ez a segítségkérés csak megmozdít, és jól is esik, hogy mégis van valamim. Egy botom, majdnem semmi, de ide épp az kell. És akkor rájövök, hogy a lélekjelenlétem és az együttérzésem is itt van még. Ennyi elég, hogy segítsek, nekem nem sok, neki az élet. Jó érzés cselekedni, pedig nem is látom a következményeit. A gödörben van, akin segíteni kell, és bekúszik (mint a kígyó) az érzés, hogy menni kell. A bot és a kígyó jelenik meg. Mindkettő a férfiasság szimbóluma …
Életre keltett esély
A bot és a kígyó találkoznak össze, összetekerednek és keltik életre egymást a gödörben (anyaméh), a tűz erejével. Itt jelenik meg a nőiség. A férfierő életrekeltése és a megjelenő nő-anya szimbólum az élet továbbvitelét jelenti. Ezek az érzések és gondolatok cikáznak bennem. Nemcsak a fiataloknak az élet továbbadására (akár szerelem) irányuló kép ez, hanem általában az élet tovább vitele, minden szinten. Nem állhatok meg, azért, mert az élet körülöttem látszólag megállt, karanténba kerültem.
A gyógyítás – élet – halál hármasában
A kiskígyó (gyógyítás szimbóluma – jelen esetben a lelki segítség adása, a leállás megakadályozója, életre buzdítás), ami-aki felébresztette a visszahúzó gondolataiból a legényt. A kígyó szimbolikájának utána kell keresnem, mert ez régen is összekapcsolta a veszélyt és az esélyt, a gyógyítást és megújulást és a halált. Ez most utat mutat. Ezután vezeti (a kígyó formája vonalszerű, mely irányt mutat) a mesében is a kígyó a legényt (és az én gondolataimat) egy úton.
A mélyre szállás
Az irány mélyre mutat. Mélyre kell menni, minél mélyebbre kerül, annál jobban megközelíti az értékeket – itt gyémánt is van, de nem ez az érték. Haladnak tovább a jó irányba. Mélyre merek menni és szembe tudok nézni az őrző kígyókkal? Hát végül is a segítés után, és a kicsi kígyó vezetésével igen. Akkor valami nagyobbhoz jutok, magához a kígyó királyhoz, és itt ki is derül, hogy mi az érték nekem.
Iránymutató értékek
Miután a segítéssel megkaptam a mozgást, majd az iránymutatást, most magam kell választanom, ahogyan a belső iránytűm vezet. Kígyókirály ajándékot ajánl fel: döntéshelyzetbe hozza a legényt – nem a jutalmazó dönti el, hogy mit ad, rábízza a legényre a választást. Első lépésként tehát lelki munkát adományoz, döntéshelyzetként: arany vagy képesség. Egyik azonnali, másiknak a jövőbeli értékét nem látom. Ha az aranyat választom, akkor hova tovább? Akkor elakadás, megrekedés van?
Új képességek és esélyek
Állatok beszédének megértése, vagyis számomra valami nagyon jól működő belső ösztöni erő és tapasztalat, megérzés tudománya. Ez a tudás aranyat ér, de az élő aranyat, hiszen ez az élő folyamatosság, amivel jól lehet tovább vinni az életet. Mit adott nekem a mese? Valósítsam meg azt, ami még bennem van (tudás és ösztöni szinten is). Vegyem észre milyen módon tudok az élet része lenni. Ami most nagyon nehéz, mert leültem, összezavarodtam, itthon maradtam és ez az itthoni lét jó táptalaja a legrosszabb tulajdonságomnak, a halogatásnak.
Kérdéseim: Bent maradok a bajban vagy észreveszem, hogy mi van körülöttem? Saját bajomban meghallom-e más baját? Ha meg is hallom más baját, elindulok-e a jó irányba?
A tűz és a kígyó ereje talán elég a halogatással szemben, az állatok nyelve pedig irány és forrás …
Szerzők:
Jenser Márta – relaxációs és szimbólumterápiás gyakorlatvezető, intermodális mesepszichológus
Stiblár Erika – tanácsadó szakpszichológus, intermodális mesepszichológia képző
Az anyag az Intermodális Mesepszichológiai Műhely szellemi tulajdona, szakmai gyakorlathoz egyéni használatra tettük közzé, további felhasználása írásos engedélyhez kötött.
Zárt oldal – hozzáférhető közvetlen link által – képzésben levők és MESEHÍR-levél címzettjei számára.