MESEKONFERENCIA

NÉPMESEPSZICHOLÓGIA A GYAKORLATBAN

minikonferencia segítő foglalkozásúak számára

2021 SZEPTEMBER 25 , 15-18 óra – Budapesten és online

A népmese reneszánszát éli.

Különböző tudományterületeken szerteágazóan alkalmazzuk, lelkesen műveljük és kutatjuk az évszázados tudásanyagnak ezt a koncentrátumát.

Lélektani lehetőségei is gazdagok, kutatása több irányzatnak feladatot ad.
Népmese napja alkalmából
a lélektani vonatkozások gyakorlatba ültetéséről és alkalmazásáról beszélgetünk az intermodális mesepszichológia szemléletében. Előadás, esetbemutatás  és kerekasztal keretében beszélgetünk a magyar népmesék

lélekrendező,

önismereti és

komplex pszichológiai hatásairól.

 

ELŐADÓINKRÓL és az előadásokról alább olvashatsz!

VÉGLEGES PROGRAM:

15.00 – 15.40  Sebestyén Ágnes:  A farkas, mint lélektani segítő a magyar népmesében / motívumelemzés

15.45 – 16.30   Stiblár Erika: Népmese szakralitása a pszichológiai munkában / előadás

16.40 – 17.15  Retek Diána: A hűség, a leválás és az individualizáció küzdelme / esetvignetta

17.20 – 18.00 „Már ma legyetek a mi vendégeink” – a mesepszichológia interdiszciplináris jelene / kerekasztal Szávai Ilona, Kerekes Valéria részvételével

 

Helyszín:

Magyar Relaxációs és Szimbólumterápiás Egyesület

1088, Budapest, Szentkirályi u. 10. II/17.

 

Részvétel: online és személyesen is – regisztrációval

Részvételi díj: 5000 Ft – MRSZE, KORSZEF, és IM tagoknak ingyenes

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfOu_t9_xUUawJxqMFNE-vo5grG9afIVB3oRMzeEyczF8PtRw/viewform

 

ELŐADÓINKRÓL:

Sebestyén Ágnes:

Biomérnök és mérnök-tanár képzésben egyfelől kaptam egy rendszerező, logikus gondolkodásmódot, valamint megismertem a pszichológia és a segítő szakma alapjait. Ahhoz, hogy a segítő szakmához közelebb kerüljek, elvégeztem a mentálhigiénés szakemberképzést, és a Magyar Relaxációs és Szimbólumterápiás Egyesületben az autogén tréninget, majd a várandós relaxáció képzést is. Ehhez tettem hozzá két év művészetterápiás képződést, és a coach végzettséget is.

Az Intermodális mesepszichológia módszere által a gyermekkoromnak máig magával ragadó, elbűvölő történetei a segítő szakma eszközévé váltak számomra. Megélem szakemberként és a magánemberként is, hogy a történetek ereje van, ha hallgatom, olvasom, vagy ha az életünkre átírható, máshogy értelmezhető történetként kezelem. Egyik történetem, ami régóta velem van, A szárnyas farkas.

A farkas már az emberiség születése óta mellettünk él. Alakja a mitológia, népi hiedelmek és tudattalanunk szereplője. A farkashoz kötődő szimbolika kettős: egyszerre jeleníti meg a legsötétebb oldalunkat, a vadságot és mohóságot, valamint az erőt, a védelmet és a közösséget. E kettős megítélése ellenére a farkas szinte kizárólag segítő állatként jelenik meg a magyar varázsmesékben. Ez a farkas inspirált az előadásra, amely során bemutatjuk a varázsmeséinkben megjelenő segítő állatokat, ebből kiemelve  a farkas szimbolikáját, lelki vonatkozásait. Izgalmas kitekintés az, hogy a segítő állat meseelemet tartalmazó mesék segítő munkában hogyan használhatók, és ebben a farkas milyen szárnyalási lehetőségeket ad.

 

Stiblár Erika:

Pszichológusként megfogott a népmese szakmai alkalmazása, és kutatni kezdetem, hogy mi történik, hogyan hat a mese. Első lépésektől építettem fel egy kutatást, egyben egy módszer kialakítását jelentette, amiből pár év alatt az Intermodális Mesepszichológia született meg. Elvarázsolt és elkötelezetté tett az a rend és következetesség, ami a mese és köztünk történik. Ebben a keretben gondolkodtam tanácsadó szakpszichológusként, és a relaxációs és szimbólumterápiás módszerspecifikus képződéseimben is. A népmese pszichológiai alkalmazását kerestem szakszolgálatban, oktatási intézményben, szakmai képzésben és a kutatásban. Újra és újra a segítők sorát jeleníti meg számomra a népmese a szakmai munka minden területén.

 

Beavatásként kezelni a mesét izgalmas kérdés és csábító lehetőség. Közismert ma már, hogy a népmesék képesek arra, hogy vezessenek bennünket. De miben vezetnek, és hogyan kellene hozzájuk nyúlni, hogy ezek a mély és tág lehetőségek is megnyilvánuljanak? Hogyan lehet hozzáférni és mit jelenthet a szakralitás a mesével való lélektani munkában? Az előadásban azt érintjük, hogy hogyan lehet a mesék szövegét kollektív fantázián túl egy szimbolikus szövegként kezelni, és hogyan egy fajta beavatás a mese. Minden mesemunkához kérek egy mesés vezetőt, vagyis a meseszöveget, amelyik a módszertani munkát is vezérvonalként segíti, képesen megjeleníti. Ebben az előadásban egy lány útja segít, aki új szemléletet kap, és ezzel új életet. (melyik mese lehet ez?)

 

Retek Diána:

Szociális munkásként dolgozom a II. kerületi Család-. és Gyermekjóléti Központban. Ezen a helyen az élet mindenféle megpróbáltatásával találkozom a hozzánk forduló ügyfelek által. Tapasztalatot szereztem család, és párterápiák illetve autogén tréning vezetésében. A segítő munkában gyakran használtam képeket, szimbólumokat a dinamika, vagy a mentális állapot közös megértéséhez. Ezek egy közös mély megértést segítettek elő a folyamatokban. Ez motiválta a mesemunkával való ismerkedésem. Személyes élményemet is az jellemezte, hogy a mesék által a magamról alkotott tudás egy intenzív élményen keresztül transzformálódott, és teremtett bennem új látásmódot, rendet. Ezek után nagyon izgalmas volt egy magával, kapcsolataival vívódó egyetemista lányt kísérni mesemunkával. Látni azt, hogy amit az ész felfog, de a lélek nem tud elfogadni, mert annyira elviselhetetlenül fájdalmas, abban hogy teremt rendet a mese.