A nevelési tanácsadás többek között a szülő bizonytalanságának csökkenése, a gyerek – fiatal önismeretének növelése által hat. A közös és kölcsönös tanulás javíthatja az egymás közötti kommunikációt, a határozottságot, erősítheti a motivációt és az egymás megértését. Fontos, abban az esetben várható a változás, ha sikerült a megbeszélt javaslatokat kellő időn keresztül megvalósítani.
A szülőként időnként elbizonytalanodunk nevelési kérdésekben. Átlagos nehézségek esetén a környezet segítsége és saját erőforrásaik elegendőek, hogy rövid időn belül megnyugtató megoldást találjanak és azt meg is valósítsák. Időnként olyan jellegű vagy olyan mértékű a nehézség, amelyben szakmai támpontokra, külső szempontokra van szükség, hogy a megoldásában lényeges változást érjen el a család, vagy a bizonytalanságokra választ találjanak.
A fejlődési szakaszok és gyermekpszichológiai „evidenciák” áttekintése hozzásegít a gyerekek mélyebb megértéséhez. A közösen feltárt gyakorlati és módszertani lehetőségek mentén sikeresebben valósítja meg a család a választott megoldásokat. Néhány alkalmas tanácsadás során a kapcsolatteremtés, felmérés, és a feltárt nehézségek áttekintése a cél, amely nevelési nehézségek esetén elegendő a változások elindításához. Amennyiben a problémák háttérében komplexebb okok vannak, a terápiás lehetőségeket kell áttekintenünk.
Minden életkorban felmerülő kérdések:
- Szeretet formái, az „elég jó szülő”, kapcsolatok változása, kinek mi az igénye…
- Irányítás, fegyelmezés, keretek, értékek, céltudatosság, teljesítmény és önkifejezési szabadság
- Tanulási nehézségek és problémák, valamint kezelési lehetőségeik.
- Pszichoszomatikus tünetek, stressz-kezelés, alvási nehézségek.
- Önirányítási nehézségek (indulatkitörés, agresszió, bepisilés)
- Sajátos táplálkozás (válogat, nem ehetőt eszik), táplálkozási nehézségek (túl sok, túl kevés).
- Családon belüli erőszak, gyermekbántalmazás. Megelőzés és következmények.
- Szülőket segítő állami intézmények, alapítványok (nevelési, gyámügyi, pszichés területeken).
Kisgyermekkor kérdései:
- Gyermekvárás, meddőség, félelmek, szülésre felkészülés, csecsemőkor feladatai.
- Korlátok-szabályok és a csalási rendszer változásai, rokonok szerepe, elszigetelődés-egybeolvadás
- Óvodai beilleszkedés és önirányítás, dac, félelem, testvérféltékenység, a tabu kérdése.
- Iskolaérettség, iskolakezdési nehézségek, bizalom és önbizalom.
- Hiperaktivitás és magatartászavar vagy beilleszkedési probléma? Fejlesztési lehetőségek…
- Változó családi struktúra, válás.
- A gyerekkori depressziós tünetek, önsértés jelei, agresszió, kapcsolatok társaival és magával.
- Halál és veszteség kisgyerekkori feldolgozása (megtörtént esemény nélkül is).
Kamaszkor kérdései:
- A serdülőkor lehetőségei és nehézségei, valamint feladatai szülő és kamasz szempontjából.
- Kamaszkori hangulati ingadozások, érzelmi viharok.
- Tabukérdések, kortárskapcsolatok, családi kapcsolatok változása.
- Közösségek és a serdülők határai, rendhagyó viselkedések (elcsavargás, hazugság…).
- Kötelezettségek, felelősség és pénz kezelésének kérdései – a felnőtté válás első szakasza.
- Teljesítmény, motiváció, pályaválasztási kérdések, kiemelkedő képességek kibontakoztatása.